fredag 12 december 2008

zebralagen

Visste ni att det hette Zebralagen!? Hade ingen anningen. Men för att kommentera denna artikel så håller jag med att det är VÄLDIGT få som stannar för oss fotgängare. Jag kan bli så jävla irriterad på bilister som inte stannar när man står och väntar på att få gå över. VARFÖR stannar dom inte? Hur tänker dom? Är dom blinda? Inte för att skryta men jag stannar faktiskt. Visst bilister är ju inte kloka, dom gasar på vid övergångställena. En annan sak som irriterar mig till tusen är bilister som inte blinkar när dom kör i rondell. Fy faan vad det irrtierar mig, blir irriterad bara när jag skriver om det, ggrrrrrrrr

5 kommentarer:

KakanH sa...

Minns när vi var på Gran Canaria i januari, där blåste de på i 80 km minst fast det var 40 km, men bara man tittade åt ett övergångsställ så tvärnitade alla och stannade så man kunde gå över.
Snacka om skillnad.

Sen är det ju så otäckt när man som du har barnvagn, den vill man ju inte sticka ut hur som helst på övergångsstället.
Kram

Anonym sa...

Detta hände mig en gång: Det hade snöat en dag och jag körde till jobbet, på vägen så skulle en man gå över gatan, han fattade tydligen inte att jag inte kunde bromsa in för honom p.g.a halt väglag. helt hänsynslöst gick han över utan att bry sig om något och förväntade på att mötande bilar ska stanna för honom trotts halt väglag. IDIOT... jag var tvungen att köra upp på trottoaren för att undvika att köra på honom. trotts det så gapar han ut massa skit mot mig.

En fotgängare vet aldrig var billisten har ögonen eller i vilken situation denne befinner sig. Fotgängaren har två fötter att tänka på, medan bilisten har pedaler, ögonen, handen, bilar bakom, väglaget och massa annat att tänka på.

Därför är det dumt att ha kvar zebralagen. låt bilarna köra fritt och ta bort obevakade övergångsställen. Det gör inget för fotgängare och gå en extrabit för att gå över vid ett trafikljus.
Detta sparar på liv och miljö.

Karra sa...

Anonym: på vilket sätt spara det på miljön? klart att man inte bara kan gå rätt ut det är ju väldigt idiotiskt, verkligen man med denna lag ska ju bilisterna stanna...

Anonym sa...

med tanke på att bilarna får stanna hela tiden och det bildas en kö, och de får köra igång med 1:ans växel, det ökar på bensinförbrukningen än att låta trafiken flyta på... så jag fattar inte med vitsen med övergångställen där det är mer nackdelar än fördelar.

Många fotgängare är inte heller medvetna hur det ligger till för en bilist, och inte bryr sig ens om sina egna liv, samt tror att de äger trafiken och gatan bara för att lagen säger att de har rätt.

Ta bort lagen som utser andra människors liv i fara och har massa nackdelar mer än nytta och fördelar. //

Anonym sa...

Anonym. Vilken växel startar man på vid ett rödljus då?

Johan